psoas musklen er direkte forbundet med reptilhjernen, den ældste indvendige del af hjernestammen og rygmarven.

 

Yoga giver sundhed, livsglæde og forlænger livet. Yoga stillinger gør rygsøjlen, kroppens akse, rørig og spændstig, beroliger og styrker nervesystemerne og får musklerne til at slappe af, på en måde der sYamtidig stimulerer de indre organers sundhed.

 

Yoga arbejder automatisk med både Psoasmusklen og Vagusnerven øg dit kendskab og arbejd målrettet med ovenstående så stimulerer du kroppens egen evne til at opløse stress, spændinger og kronisk inflammation

Angst og uvidenhed omkring hvordan angst hjælper os eller hæmmer os er kimen til et utal af ubalancer i kroppen eller sindet. Hatha Yoga, er et multiværktøj der kan hjælpe dig til at finde balance i din krop og sind og dermed øget livskraft og vitalitet.

Al angst skaber sammentrækninger som bliver lagret i kroppen. Bevægelser i Yoga kombineret med dit åndedræt gør det muligt for kroppen at strække sammentrækninger i kroppen ud så kroppen selv slipper disse tilstande.

Psoasmusklen også kaldet the Muscle off the soul, er en vital nøgle til at slippe gemte og glemte tilstande skabt af angst. Psoas er forbundet til membranen gennem bindevæv eller fascia der berører både vores åndedræt og Reptilhjernen som er delvist styret af det autonome nervesystem.

Det autonome nervesystem, består af det sympatiske nervesystem styret af reptilhjernen og parasympatiske nervesystem styret af pattedyrshjernen. Det parasympatiske system styrer alle de input vi modtager og fungerer lige som en automatpilot hvis de input vi modtager ikke rummer farer, sendes input til Neocortex også kaldet menneskehjernen. 

Hvis inputtet rummer farer træder kæmp eller flygt refleksen ind styret af det sympatiske nervesystem. Det sympatiske nervesystem er styret af reptilhjernen, og psoas musklen er direkte forbundet med reptilhjernen, den ældste indvendige del af hjernestammen og rygmarven. 

 

Psoas musklen vil ved vedvarende input af angst, stress eller spændinger, begynde at trække sig sammen og forkortes det kan føre til et væld af smertefulde tilstande, herunder lændesmerter, iskias, disk problemer, skoliose, hofte degeneration, knæsmerter, menstruation smerter, infertilitet, og fordøjelsesproblemer.

En stram psoas skaber ikke kun  problemer for bevægeapparatet, det påvirker også organerne, presser på nerverne,  og svækker vejrtrækningen.

Psoas musklen binder rygsøjlen til benene. Den er ansvarlig for at holde os oprejst, og giver os mulighed for at løfte vores ben for at gå. En sund funktionel psoas stabiliserer rygsøjlen og giver støtte gennem rygraden , skaber pladsen til vores vitale indre organer.

 

Yoga giver sundhed, livsglæde og forlænger livet. Yoga stillinger gør rygsøjlen, kroppens akse, rørig og spændstig, beroliger og styrker nervesystemerne og får musklerne til at slappe af, på en måde der samtidig stimulerer de indre organers sundhed. Yoga arbejder automatisk med både Psoasmusklen og Vagusnerven øg dit kendskab og arbejd målrettet med ovenstående så stimulerer du kroppens egen evne til at opløse stress, spændinger og kronisk inflammation

vores største intelligens gemt i hjertet og fordeler vores sanseindtryk i første omgang gennem Vagusnerven som er forbundet med pattedyrshjernen.